Personeelsopbouw maakt gemeentelijke opgave lastig

Bij het werken voor de gemeente kunnen veel dingen veranderen. Bijvoorbeeld doordat de inhoud van het werk verandert, in de manier waarop we werken of in de middelen die ons ter beschikking staan. Toch is iedereen ooit aan zijn baan begonnen met een bepaald idee in het achterhoofd en met de verwachting om iets bij te kunnen dragen. In ons onderzoek onder meer dan 1.100 ambtenaren onderzochten we de ervaringen, dromen en ambities.

Figuur: is functie afgelopen drie jaar veranderd?

Bij ongeveer tweederde van de gemeentelijke medewerkers is de functie in de afgelopen drie jaar veranderd. Dit is zowel bij kleine, middelgrote als grote gemeenten in even grote mate het geval.

Figuur: aantal jaren werkzaam in huidige functie

Gemiddeld werken ambtenaren net iets minder dan 9 jaar bij de gemeente. In de bovenstaande grafiek zie je goed hoe het toekomstige personele probleem ontstaat. Er is relatief weinig instroom ten opzichte van de groepen die al langer werken en dus eerder richting pensioen gaan. Deze personeelsopbouw maakt de opgaven waar de gemeente voor staat steeds lastiger.

In het uitgebreide onderzoeksrapport Wonen, Werken en Digitaliseren in de Gemeente  tref je meer rapportages en kijken we ook naar de toekomst van het werken in de gemeente. Daar lees je bijvoorbeeld dat bij een zeer hoog percentage ambtenaren de verwachtingen over het werk zijn uitgekomen en dat een bijna even hoog percentage vindt dat zij echt het verschil kunnen maken in de maatschappij. Dat is goed nieuws, toch?

Onderzoeksrapport

Alle leden van GemeentenNL hebben het onderzoeksrapport Wonen, Werken en Digitaliseren in de Gemeente inmiddels ontvangen. Als dat niet het geval is, neem dan  contact met ons op.

Ben je nog geen lid en wil je het onderzoeksrapport ook ontvangen? Word dan snel lid van GemeentenNL.