Meer thuiswerk wordt de norm bij gemeenten

In overgrote meerderheid (95%) verwachten gemeenten dat we meer thuis zullen werken en minder op kantoor. Als tweede wordt verwacht dat we meer flexibel zullen werken (61%), dus werken op tijden die een medewerker zelf goed uitkomen. Op de derde plaats komt het werken in netwerken (47%). Dat blijkt uit het onderzoek van GemeentenNL onder meer dan duizend ambtenaren.

Het flexibel vanuit huis werken in netwerken doet een beroep doet op onze samenwerkingsvaardigheden. En wat blijkt? Dat sluit precies aan bij de onderzoeksuitkomst dat 72% vindt dat samenwerken de belangrijkste competentie voor toekomstige medewerkers is. Dit wordt direct gevolgd door digitale vaardigheden en communicatieve vaardigheden.

Leden van GemeentenNL ontvangen het gehele onderzoeksrapport met meer dan 100 pagina’s analyses, achtergronden en duidingen en zij kunnen het ook raadplegen in de kennisbank. Voor nog-niet leden komt later een verkorte samenvatting beschikbaar.