Maak het verschil, steek het vuur aan

maak het verschil gemeentennl

Ben je tevreden over hoe het nu gaat in Nederland? Heb je echt het gevoel dat iedereen al een thuis heeft? Deze huidige crisis hebben we met z’n allen veroorzaakt. En de mensen die ons dierbaar zijn hebben er last van. Als we doorgaan met wat we nu doen dan wordt het niet beter. Kan het anders? Ja, absoluut, laten we samen het vuur van vernieuwing en verandering aansteken.

Voor iedereen

Een toenemend aantal mensen heeft geen thuis. Zij hebben niet die plek waar ze fijn wonen in een stimulerende omgeving en een prettige buurt. Dit kunnen we niet laten gebeuren in een beschaafd land als Nederland, want het leidt tot ontwrichting, oneerlijkheid en achterstand. Hoe kan het dat sommige mensen wel een fijn thuis hebben en anderen niet? Dat is de vraag die ons het meest bezighoudt.

De oorzaken van de soms gigantische verschillen kennen we allemaal. En laten we eerlijk zijn, de oplossingen die tot nu toe zijn bedacht werken onvoldoende. Want het probleem is groter dan ooit. Maar accepteer je dat het is zoals het is? We kunnen wél het verschil maken als we dat willen. Voor iedereen waar we om geven.

Vol vuur

Het is makkelijk om bij de pakken neer te gaan zitten. Om te denken dat je er ook niets aan kunt doen. Om te verwijzen naar de regels waar we ons aan moeten houden of te denken dat het niet anders kan omdat er al zoveel is geprobeerd of omdat we het al zo druk hebben. Maar is dat waarom we het werk doen dat we doen? Is dat waarom je ooit vol vuur begon aan je persoonlijke overtuiging dat jij het verschil kunt maken? Je ambitie staat vast en zeker niet op de waakvlam, maar is misschien wel iets getemperd in de tijd. Laat die vlam maar weer oplaaien, want mensen rekenen op ons, ook op jou.

Andere regels

We kunnen ervoor kiezen om te accepteren dat de situatie is zoals deze is. Dan gaan we als een robot plichtmatig door met wat we zoal doen en proberen we brandjes te blussen waar dat kan. Maar het kan ook anders. Samen kunnen we regels veranderen, de bouw versnellen, mensen opvangen, geluk delen, buitengewone vooruitgang boeken. Het is onze grotere maatschappelijke opdracht om er te zijn voor al diegenen die op ons rekenen, waar we er voor willen zijn en die ons hard nodig hebben voor een eigen thuis.

Verschil maken

GemeentenNL zet zich dag en nacht in om het verschil te maken. We verbinden alle partijen en mensen in Nederland op het doel “een thuis voor iedereen in 2030.” We laten zien hoe succesvolle samenwerkingen eruit kunnen zien. We onderzoeken met onze leden waarom sommigen wel een thuis hebben en anderen niet en we bedenken oplossingen voor knelpunten. En die pakken we vervolgens aan.

Dat doen we in onze commissies, tijdens bijeenkomsten, door trainingen te verzorgen, door boeken te schrijven en door onze invloed aan te wenden op de plekken en bij de organisaties die ertoe doen. Dat doen we voor jou als lid van GemeentenNL en vooral omdat we je mee willen nemen in onze gezamenlijke reis. Want samen kunnen we wél wat doen. Samen kunnen we wél vlammen. Samen kunnen we wél zorgen voor een thuis voor iedereen in 2030.

Wil je zelf meer doen dan je nu al doet? Stuur me dan een bericht en laat me weten wat jouw ideeën zijn. Dan gaan we aan de slag.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →