Leeuwarden loopt leeg op sociaal domein

Financieel wethouder Sjoerd Feitsma van de gemeente Leeuwarden luidt de noodklok. De kosten van het sociaal domein lopen de spuigaten uit in de noordelijke hoofdstad. Op dit moment is het tekort al €10 miljoen en bij ongewijzigd beleid loopt dit zomaar op to €14 miljoen. De wethouder grijpt in en gaat bezuinigen op jeugdzorg en WMO.

Centrumgemeente

In een interview met Omroep Friesland legt de wethouder de oorzaak van de oplopende tekorten onder meer bij het feit dat Leeuwarden een centrumgemeente is. Dit betekent dat zij ook de regie voor buurgemeenten voert waardoor veel extra mensen gebruik maken van de voorzieningen in Leeuwarden. Ook bij andere centrumgemeenten is dit een bekend beeld. Zo maakten eerder onder meer Gouda, Nijmegen en Den Haag bekend dat zij oplopende tekorten zien door te lage dekking via het Rijk.