Elke gemeente een eigen podcast

Ongeveer de helft van alle Nederlandse volwassenen luistert weleens naar een podcast. Het is daarmee een interessant medium geworden om te ontdekken en te gebruiken. Zeker als je het beleid van je gemeente eens op een andere manier onder de aandacht te brengen.  Maar waar begin je? Glenn van der Burg schreef er een boek over.

Inhoud

In zijn boek Podcasten voor communicatieprofessionals maakt Van der Burg het podcasten heel overzichtelijk en toegankelijk voor je. Want gelijk in het begin trakteert hij al op een podcast-canvas. Het is een invulschema waarin hij de belangrijkste aspecten benoemt die bij het maken van een podcast komen kijken. Dat zit minder in de techniek, maar veel meer in de inhoud en doelgroep. En wat dat laatste betreft: het boek is geschreven voor mensen die een zakelijke podcast willen beginnen. Verrassend daarbij is dat Van der Burg zich daarbij niet alleen richt op de luisteraar, maar de podcast ook ziet als een goede manier om de band met zakelijke relaties te verstevigen. Want wie wil er nu niet eens langskomen in de studio om zijn verhaal te vertellen?

In de verschillende hoofdstukken behandelt Van der Burg elk element uit zijn podcast-canvas. Daarbij lardeert hij dat met veel voorbeelden uit de praktijk. Daardoor wordt het een receptenboek voor een  perfecte podcast. Het enige dat je nog hoeft te doen na het lezen van het boek is aan de slag gaan en een goed plan maken.

Oordeel

Voor iedereen die nog niet weet hoe een podcast te maken en ook voor iedereen die denkt het zelf wel te kunnen zonder stevige onderbouwing is het boek Podcasten voor communicatieprofessionals een aanrader. De stapsgewijze aanpak en het hoge praktische gehalte maken dat je er direct mee aan de slag kunt. Je komt ook de juiste vragen tegen die je moet beantwoorden voordat je begint. En het laat je zien dat er het nodige denkwerk voor nodig is om een succesvolle podcast te maken. Wat soms zo makkelijk klinkt is vaak met veel moeite tot stand gebracht. En bovenal laat het boek zien dat het maken van een podcast de moeite waard is; het is veel plezier en geeft ontzettend veel nieuwe inzichten in een fijne sfeer.

Wat je eraan hebt

Na het lezen van Podcasten voor communicatieprofessionals:

• weet je hoe te beginnen met een podcast
  • heb je een duidelijk format voor ogen
  • kun je beslissen lof je er überhaupt wel aan moet beginnen
  • ben je in staat te beoordelen wat een goede podcast is en waarom

Het boek Podcasten voor communicatieprofessionals is een uitgave van S2 Uitgevers en is onder meer bij Managementboek te bestellen.

Over Tino Meijn

Tino is oprichter van GemeentenNL, het belangrijkste onafhankelijke platform voor gemeenten. Hij werkt voor en met organisaties in het publieke domein.

Bekijk alle berichten van Tino Meijn →