Een computer spreekt beter recht dan een rechter

computer en rechter

Een rechter mist veel relevante zaken bij het doen van een juridische uitspraak. Want wij mensen zijn immers niet onfeilbaar. Is een computer daar beter in? Ja, zegt hoogleraar Recht en informatica Jaap van den Herik. Hij geeft ons ook gelijk een waarschuwing.

Vertrouwen

Een computer is uitstekend in staat een goede uitspraak te doen in een rechtszaak. De rechter zal deze in de praktijk niet zomaar overnemen. Tenminste, de eerste keren niet. Maar er komt een moment dat de rechter ziet dat de computer het eigenlijk best goed doet, bijvoorbeeld na 100 goede uitspraken. En vanaf dan zal de rechter langzamerhand alle uitspraken van de computer klakkeloos overnemen. Daar begint het gevaarlijk te worden en we moeten zorgen dat mensen (of de rechter) altijd nog kunnen ingrijpen als het mis dreigt te gaan.

Bekijk de toekomst

Hoe werkt eigenlijk een rechtsprekende computer en hoe wordt deze gevoed? Bekijk de video met professor Van den Herik en zie hoe onze juridische toekomst vorm krijgt.