Heeft jouw gemeente het PSO-keurmerk al?

Gemeenten Sint Anthonis en Boxmeer hebben Trede 3 behaald op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Dat is meteen de hoogste trede. De gemeenten behaalden het PSO-keurmerk omdat er op een kwalitatief goede wijze werkgelegenheid wordt geboden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en ze bij voorkeur samenwerken met organisaties die dit ook doen of nastreven. Daarmee zetten beide gemeenten zich bovengemiddeld in op het gebied van sociaal ondernemerschap.

Wat is de Prestatieladder Socialer Ondernemen?

De PSO is wetenschappelijk onderbouwd en inmiddels uitgegroeid tot een landelijk erkende norm voor inclusief ondernemerschap en inclusieve werkgevers. De PSO ontwikkelt zich door o.b.v. de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Organisaties groeien op de PSO-Prestatieladder als zij werkgelegenheid bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en/of aantoonbaar sociaal inkopen. Dit wordt ook wel de directe en de indirecte bijdrage genoemd.

Steeds meer gemeenten

Inkopen bij andere PSO-gecertificeerde organisaties draagt er aan bij dat steeds meer organisaties en gemeenten de PSO als voorwaarde in hun tenders c.q. aanbestedingen opnemen. Daarmee groeit het aantal PSO-gecertificeerde organisaties waardoor de werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt snel groeit!

Het goede voorbeeld

Hans Driessen, wethouder Sint Anthonis: “Iedereen moet mee kunnen doen in
onze samenleving, ook als het gaat om werk. Als overheid moeten we hierbij het goede voorbeeld geven. Dat doen wij dan ook.” Wethouder in Boxmeer, Willy Hendriks – van Haren Boxmeer: “Het is belangrijk dat we als gemeente het goede voorbeeld geven door in onze eigen organisatie op alle niveaus aan sociaal ondernemerschap te blijven werken. En we hopen natuurlijk dat dit ook anderen inspireert en zullen dit ook zeker blijven stimuleren.”

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.