Zo voorkomen gemeenten vuurwerkoverlast

Oud en Nieuw, voor velen een van de leukste feestdagen. Het aftellen tot 12 uur, de champagne die rijkelijk vloeit, de oliebollen met poedersuiker en het kleurrijke sier- en knalvuurwerk dat de donkere hemel verlicht, maken het feest tot favoriet. Maar zoals je weet, heeft de jaarwisseling ook een keerzijde. Ieder jaar weer liggen de straten op nieuwjaarsdag vol met vuurwerkafval. De kosten van de door vuurwerk aangerichte schade aan gebouwen en menselijk letsel loopt ieder jaar weer in de miljoenen. Als gemeente zet je je steevast in om de schade zoveel mogelijk te beperken. Benieuwd hoe collegagemeenten het dit jaar aanpakken? Hieronder een overzicht van een aantal goede maatregelen.

Vrijwillige vuurwerkvrije zones

Almere is een van de gemeenten die experimenteert met vrijwillige vuurwerkvrije zones. Met de vrijwillige vuurwerkvrije zones maken bewoners afspraken met hun buurtgenoten over het niet afsteken van vuurwerk in door hen aangewezen zones. Ook kunnen bewoners aangeven liever geen vuurwerk in de buurt van hun woning te hebben door een poster op hun raam te plakken. Initiatiefnemers kunnen bij de gemeente borden en posters aanvragen om op te hangen in hun vuurwerkvrije straat, buurt, speeltuin, plein of hofje. Met het initiatief ‘vrijwillige vuurwerkvrije zones’ moedigt de gemeente bewoners aan om samen afspraken te maken over het wel of niet afsteken van vuurwerk. Zo kunnen Almeerders samen voor een fijne jaarwisseling zorgen. De gemeente ondersteunt het initiatief door materialen als borden en posters te faciliteren, maar heeft geen handhavende rol bij de vrijwillige vuurwerkvrije zones.

Socialmediacampagnes

Gemeente Hollandse Kroon is een van de gemeenten die een campagne gestart is ter bewustwording van het gebruik van vuurwerk. Hollandse Kroon vraagt via verschillende media en driehoeksborden die in de gemeente geplaatst zijn aandacht voor het afsteken van vuurwerk tijdens Oud en Nieuw. Ook is er de website voordeeenvoordeander.nl.

Wedstrijd tegen vuurwerkoverlast

Gemeente Westland gooit het over een andere boeg. Door een wedstrijd te organiseren voor de schoonste straat hopen zij dat inwoners zoveel mogelijk zelf hun troep zullen opruimen. Inwoners kunnen hiermee namelijk een buurtbarbecue winnen. Daarnaast wint ieder huishouden in de winnende straat een waardebon van 15 euro. Deelname wordt bevestigd door een voor en na foto op te sturen.

Wat doet jouw gemeente?

Organiseert jouw gemeente ook mooie acties om vuurwerkoverlast zoveel mogelijk te voorkomen en beperken? En heeft jouw gemeente mooie resultaten bereikt in het nieuwe jaar? Schroom dan niet en deel het in een mailtje aan de redactie.

In je mailbox ontvangen?

Blijf up-to-date en ontvang iedere dinsdag nieuwe artikelen door je in te schrijven voor de nieuwsbrief. Laat je mailadres achter in de rechterkolom op deze pagina.
ACTIE: Schrijf je nu in en ontvang 1 toegangskaart gratis voor een event of training naar keuze.