Ambtenaar shopt erop los met pinpas van gemeente

Een ambtenaar van Echt-Susteren lijkt jarenlang als een god in Frankrijk te hebben geleefd. Bij het afrekenen van de benzine, de kapper en zijn boodschappen toverde hij gewoon de pinpas van de gemeente uit zijn zak. Verduistering, zonder dat er ooit een haan naar kraaide.

De gemeente Echt-Susteren heeft tientallen jaren verzuimd de uitgaven met een gemeentelijke pinpas te controleren. Dat blijkt uit onderzoek van De Limburger. De zaak draait om een inmiddels gepensioneerde ambtenaar: marktmeester B. Hij was sinds 1992 verantwoordelijk voor de promotie van de kermis in Echt. Daarvoor stortte de gemeente jaarlijks tussen de 8.000 en 10.000 euro in de kas van een reclamecommissie. Maar wat er vervolgens met dat geld gebeurde, werd nooit gecontroleerd.

Verduistering van €25.000 à €30.000

De zaak kwam aan het licht toen Echt-Susteren in 2012 deel uit ging maken van het gemeentelijke samenwerkingsverband MER (Servicecentrum Maasgouw, Echt-Susteren, Roerdalen). Wethouder Peter Ruijten bestempelt het als ‘een vorm van onzorgvuldigheid in de controlesfeer.’ De gemeente, die vermoedt dat het gaat om €25.000 à €30.000, heeft inmiddels aangifte gedaan wegens verduistering.

‘Men vond het geen probleem’

De ambtenaar ontkent de privé-uitgaven niet. Hij vertelt dat hij eigenlijk nooit zijn privé-bankpas bij zich heeft. Die ligt thuis in de kluis. ‘Ik heb wel altijd de bankpas van de reclamecommissie bij me.’ Hij zegt zelfs toestemming te hebben gehad van de reclamecommissie, met een wethouder aan het hoofd. ‘Ik heb nog nooit vragen erover gehad. Het is een keer in een vergadering besproken. Men vond het geen probleem als alles maar zou kloppen’, vertelt hij in zijn verhoor. Hij beweert al het geld te hebben terugbetaald. Maar enig bewijs daarvan ontbreekt, omdat de marktmeester na zijn pensioen de administratie heeft weggegooid. De politie laat de aangifte daarom op de plank liggen.

Wat vind jij van deze zaak? En wordt er binnen jouw gemeente wel goed gecontroleerd op dergelijke uitgaven? Dit is een mooi voorbeeld van het belang van zorgvuldigheid binnen de controlesfeer. Je leest meer over deze zaak op De Limburger.