Gemeentelijke prijsverschillen bouwvergunning moeten omlaag

Hoe legt u uit dat dezelfde vergunning in de ene gemeente tot wel vijf keer zo duur is als in een andere gemeente? Niet, en dat is waarom er een einde moet komen aan de vooralsnog onverminderd hoge prijsverschillen in bouwvergunningen. Transparantie is vereist, zo stelt algemeen directeur van Vereniging Eigen Huis, Cindy van der Velde.

‘Transparantie in kosten van bouwvergunning is hoognodig’

Vanaf volgend jaar moeten gemeenten duidelijk maken welke kosten zij de burger in rekening brengen bij het verlenen van een bouwvergunning. In navolging van vorige jaren zijn ook dit jaar de prijsverschillen tussen gemeenten groot en onverklaarbaar. Daar moet verandering inkomen, zo stelt Cindy van de Velde, algemeen directeur Vereniging Eigen Huis. “Volgend jaar wordt een begin gemaakt met het inzichtelijk maken van de kosten voor een bouwvergunning en dat is hoog tijd, want transparant is het nog allerminst.”

De enorme verschillen in de tarieven voor bouwvergunningen is huiseigenaren al vele jaren een doorn in het oog. Het is niet uit te leggen dat inhoudelijk dezelfde bouwvergunning in Leiden 38 euro, en in Edam-Volendam 600 euro kost. Vooralsnog zijn gemeenten toegestaan elk hun eigen rekenmethode te hanteren, en daarbij te schuiven met kosten binnen de gemeentelijke legesverordening. Vanwege een gebrek aan transparantie zowel binnen als buiten de gemeenteraad ontstaan op die manier forse prijsverschillen. Volgend jaar zullen gemeenten meer duidelijkheid moeten geven over de kosten die zij bij een bouwvergunning in rekening brengen. Ook gemeenteraden krijgen betere informatie en meer inzicht.

Nieuw of persbericht? Mail naar nieuws@corporatienl.nl