Gelijke salarissen voor vrouwelijke gemeenteambtenaren

Gemeentes lijken koplopers op het gebied van gelijke salarissen voor mannen en vrouwen. Uit recente cijfers blijkt zelfs dat het salaris voor vrouwen nu iets hoger ligt dan voor mannelijke collega’s. Gelijk loon voor gelijk werk gaat bij gemeentes als een van de eerste instellingen écht op. Iets om trots op te zijn!

De cijfers

Vrouwelijke gemeenteambtenaren hadden in 2017 gemiddeld een iets hoger salaris dan hun mannelijke collega’s. Mannen verdienden 3653 euro bruto per maand, vrouwen kregen maandelijks 3679 euro, uitgaande van een fulltime werkweek. Dat blijkt uit de personeelsmonitor van A+O Fonds Gemeenten en onderzoeksbureau Panteia. Het thema ‘gelijk loon voor gelijk werk’ krijgt al jaren veel aandacht omdat het geen werkgever lijkt te lukken. Mannen verdienen gemiddeld 16 procent meer dan vrouwen (CBS, 2014). In dat percentage is geen rekening gehouden met opleiding, ervaring, sector en functie. Als dat wel gebeurt, dan is het verschil nog 7 procent in het bedrijfsleven en circa 5 procent bij de overheid. Dankzij gericht beleid van gemeenten is dat nu dus rechtgetrokken.

Verandering

Gemeentes vervingen afgelopen jaren veel mannen die met pensioen gingen door vrouwelijke werknemers. Mede daardoor werken inmiddels evenveel mannen als vrouwen op gemeentekantoren.

Ook was er aandacht voor wie de afdelingen leidt. In 2006 was nog maar 22 procent van de leidinggevende functies in handen van vrouwen, in 2010 was dat al gestegen naar 30 procent, en in 2017 lag dat percentage op 40. Dat is opmerkelijk hoog. Meestal verdienen mannelijke leidinggevenden meer dan vrouwen. Maar niet bij de overheid, weet het CBS.

Bijzonder

Bij gemeenten verdienen ook vrouwen van in de veertig, vijftig en zestig bijna hetzelfde salaris als hun mannelijke collega’s.  Dat is bijzonder, want meestal gaan vrouwen vanaf 40 à 45 jaar minder verdienen dan mannen. Dat komt door factoren als minder werkervaring en langere tijd het werk stil leggen i.v.m kinderen. Hoe het kan dat vrouwelijke gemeenteambtenaren boven de 50 jaar nu geen lager loon meer hebben, kan de VNG niet verklaren.